Mladá žena s predtuchou
Číslo položky: | 2410085429 |
Autor diela: | Weiner-Kráľ Imrich |
Názov diela: | Mladá žena s predtuchou |
Kategória: | Obraz |
Technika: | Olej na plátne |
Štýl: | Surrealizmus |
Rozmery: | 55 x 40 |
Rámovanie: | pôvodný rám |
Signatúra: | vzadu |
Weiner - Kráľ Imrich
Weiner - Kráľ
Imrich
Od roku 1919
študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe a krátky čas aj na Českom
vysokom učení technickom (architektúra). V roku 1922 pokračoval v štúdiu na
Akadémii výtvarných umení v Düsseldorfe (prof. R. Döring, L. Heupel-Siegen), v
roku 1923 v Berlíne a v roku 1924 v Paríži (École des Beaux-Arts, Acadèmie de
Grande Chaumière Acadèmie Colarossi). Absolvoval niekoľko študijných pobytov v
Paríži (1930, 1937), Berlíne a Dessau (Bauhaus, 1930).
Bol členom
Maďarskej vedeckej, literárnej a umeleckej spoločnosti v Československu, tzv.
Masarykovej akadémie. V roku 1939 zostal po jednej zo svojich výstav v Paríži.
V emigrácii sa zapojil do hnutia odporu proti fašizmu a začal používať
pseudonym Kráľ. V roku 1947 dostal francúzske štátne vyznamenanie ako účastník
odboja, v roku 1950 bol z Francúzska vyhostený. Od roku 1951 žil v Prahe a
Považskej Bystrici. V roku 1951 bol pri ilegálnom pokuse o prekročenie hraníc
zatknutý a sedem mesiacov strávil vo väzení, kde namaľoval 45 obrazov v duchu
socialistického realizmu. V roku 1961 sa natrvalo usadil v Bratislave.
Venoval sa
maľbe, kresbe a grafike (cyklus My, Cesta, Cyklón atď.). Aktívne sa venoval
športu (horolezectvo), hral na husliach a bol aj literárne činný (písal
kritiky, spomienky, autobiografiu). Vlastný životopis uverejnil aj v monografii
M. Várossa (Váross, 1963, s. 8 — 16).
Okolo roku
1925 sa u neho objavil satirický pohľad na slovenský vidiek v podobe
groteskného žánrového maliarstva korešpondujúceho s umeleckými prejavmi jemu
blízkych maďarsko-nemeckých výtvarníkov. Začiatkom tridsiatych rokov sa
dopracoval k asociačnému poetizmu, ktorý viedol k jeho osobnej verzii
surrealizmu a osobitému, výraznejšiemu poetizmu s baladickým nádychom
(mestského i vidieckeho prostredia). Spoločná výstava s F. Mallým v brnianskej
Galérii Skupiny výtvarných umelcov a v Umeleckej besede v Bratislave v roku
1936 znamenala historický nástup surrealizmu v slovenskom umení.
Weiner vo
svojej maľbe využíval charakteristické znaky surrealizmu, ako napríklad
antropologickú monumentalizáciu, mechanizmus zhustenia, levitovanie predmetov,
pootvorené okná a dvere ako symboly úniku, oblaky ako alegórie slobody,
prevracanie časovo-priestorovej kauzality v rámci jednotlivých obrazov a pod.
Popieral však automatizmus a slovenskú skutočnosť chcel uchopiť a zobraziť v
jej hĺbke: realitu i sny, svet bdenia i spánku, reálne a ireálne, to čo je
hlboko zakorenené v ľuďoch, čo vidno na povrchu i čo sa skrýva v podvedomí aj
tých najprostejších ľudí.
Využíval pri tom symbol ako do jedného
znaku zhustený prienik do podstaty ľudskej existencie.
Jeho maľby z
medzivojnového obdobia sú svojráznou alegóriou času, klasickej témy vyjadrenej
konvenčným zoskupením postáv rôzneho veku (dievča, mladá žena, starena), ale
netradičným spôsobom tak vo výrazových prostriedkoch surrealizmu, ako aj v
ponímaní sujetu. S filozoficko-meditatívnymi témami sa maliar vyrovnával aj v
neskorších obdobiach tvorby. Od roku 1950 vznikali diela, ktoré by sme mohli
označiť ako optimistické — sú prežiarené úprimnou radosťou a tichou „krásou
bohatého vnútorného života“ (Srnenská), a pritom sú blízke
surrealisticko-poetickému ponímaniu. Sprievodným javom tvorby, ktorej predmetom
je radosť zo života, kvety, lúky a ženský akt, je intímnosť a lyrickosť.
Vznikli však aj maliarske cykly s katastrofickými víziami, resp. varovnými
témami (grafický cyklus Cyklón, ďalej Atóm, Krivkajúca smrť). V šesťdesiatych
rokoch dosiahla jeho tvorba mimoriadne kvality, vznikli diela výtvarne
kultivované, duchovne hĺbavé a intelektuálne na vysokej úrovni.
Imrich
Weiner-Kráľ spojil moderný výtvarný výraz so surrealisticko-metafyzickým
obrazovým myslením. Svoje obrazy staval na troch rovnocenných princípoch: na
myšlienke, cite a technike. Osobný, emocionálny i poetický akcent dodáva obrazu
jeho spomienka z detstva, vďaka ktorej si uvedomil, do akej miery bol zrastený
s okolitým svetom a ako hlboko žijú obrazové predstavy v každom z nás. Ako sám
napísal: „… naša Hana tvrdila, že tá figúra na mesiaci je stará žena s batohom
dreva, a nie kráľ Dávid.“