Radimský Václav
-
Autor200010111002331100010050010400001001006151001001210111601011001000003000153040001106100204210225050012110000000101001510002060001111001104308110000032200329211142140
Václav Radimský, krstený
Václav Ján Emanuel (6. októbra 1867 Kolín nad Labem – 31. januára 1946 Kolín)
bol predstaviteľ českého a francúzskeho impresionizmu prelomu 19. a prvej
polovice 20. storočia.
Narodil
sa v Kolíne nad Labem v rodine právnika Václava Radimského, ktorý bol zároveň
majiteľom mlyna a neskôr aj statkárom v Pašinke. Matka, Mária, rodená Náchodská
von Neudorf (1847-1868), zomrela tri mesiace po jeho narodení na týfus, ktorý
do Kolína zavliekli pruskí vojaci. Študoval krajinomaľbu u Eduarda von
Lichtenfels vo Viedni av Mníchove u Eduarda Schleicha.
Roku
1889 odišiel do Francúzska a okolo roku 1891 do Barbizonu. V Giverny sa
pohyboval v skupine maliarov, ktoré okolo seba zhromaždil Claude Monet. Ten sa
popri Camille Pissarra podieľali na formovaní Radimského výtvarného rukopisu. V
Le Goulet neďaleko Vernonu v povodí Seiny maľoval Radimský svoje
charakteristické zábery na rieku. Vďaka svojej pracovitosti dosiahol značný
úspech nielen umeleckého ale aj ekonomického.
Po
vypuknutí I. svetovej vojny bol ako príslušník nepriateľského národa zatknutý a
uväznený v Rouene. (Radimský bol záložným dôstojníkom Rakúsko-Uhorskej armády.)
Až po zásahu ministerského predsedu Francúzska Georgesa Clemenceau, ktorý
vlastnil Radimského obraz a bol jeho obdivovateľom, bol prepustený. Bol mu však
skonfiškovaný všetok majetok. Rozčarovaný postojom Francúzska sa v roku 1918
vrátil do vlasti a usadil sa na rodnom statku v Pašinke pri Kolíne, kde žil a
maľoval až do svojej smrti v roku 1946, kedy zomrel na zápal pľúc.
Celoživotný vplyv na
Radimského tvorbu mal pobyt vo Francúzsku, kde pracoval v skupine popredných
francúzskych maliarov. Impresionizmus a vodná hladina s okolím rieky, ktorým
zostal verný aj po návrate do Čiech, tak vytvorili dve zásadné rovnobežky jeho
tvorby. Zatiaľ čo na obrazoch z pobytu vo Francúzsku je vidieť detailnú
prepracovanosť maľby, v neskoršom období je už zreteľná skúsenosť a ľahkosť, s
ktorou už doma vytvára svoje obrazy najčastejšie polabskej krajiny. Miestami
pastózna štruktúra nanášanej olejovej farby dotvára plastickosť námetu.
Namiesto plátna používa Radimský s obľubou lepenku. Svoju pozornosť sústreďuje
na pastelové svetlozelené odtiene prírody sprevádzané komplementárnymi
variantmi okrov, ktoré kontrastujú s tmavými plochami vodnej hladiny. Tieto
časti obrazu sú často vytvorené samotným podkladom, často čiastočne alebo úplne
bez pokrytia farbou. Lepenka tak tvorí veľké plochy, ako napríklad oblohu alebo
len malé plôšky zakomponované vo vnútri maľby a tie sú v dokonale harmonickom
súlade s farebnou kompozíciou. Techniku, ktorú je vidieť na mnohých jeho
obrazoch, si osvojil už počas svojho pobytu vo Francúzsku.
V tejto kategórii nie sú žiadne produkty.