Radimský Václav

Filter
  • Autor
    2
    0
    0
    0
    1
    0
    1
    1
    1
    0
    0
    2
    3
    3
    1
    1
    0
    0
    0
    1
    0
    0
    5
    0
    0
    10
    4
    0
    0
    0
    0
    1
    0
    0
    1
    0
    0
    6
    15
    1
    0
    0
    1
    0
    0
    1
    2
    1
    0
    1
    1
    1
    6
    0
    1
    0
    1
    1
    0
    0
    1
    0
    0
    0
    0
    0
    3
    0
    0
    0
    15
    3
    0
    4
    0
    0
    0
    1
    1
    0
    6
    10
    0
    2
    0
    4
    2
    1
    0
    2
    2
    5
    0
    5
    0
    0
    12
    1
    1
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    1
    0
    1
    0
    0
    15
    1
    0
    0
    0
    2
    0
    6
    0
    0
    0
    1
    1
    1
    1
    0
    0
    1
    1
    0
    4
    3
    0
    8
    1
    1
    0
    0
    0
    0
    0
    3
    2
    2
    0
    0
    3
    29
    2
    1
    1
    1
    4
    2
    1
    4
    0

Václav Radimský, krstený Václav Ján Emanuel (6. októbra 1867 Kolín nad Labem – 31. januára 1946 Kolín) bol predstaviteľ českého a francúzskeho impresionizmu prelomu 19. a prvej polovice 20. storočia.

Narodil sa v Kolíne nad Labem v rodine právnika Václava Radimského, ktorý bol zároveň majiteľom mlyna a neskôr aj statkárom v Pašinke. Matka, Mária, rodená Náchodská von Neudorf (1847-1868), zomrela tri mesiace po jeho narodení na týfus, ktorý do Kolína zavliekli pruskí vojaci. Študoval krajinomaľbu u Eduarda von Lichtenfels vo Viedni av Mníchove u Eduarda Schleicha.

Roku 1889 odišiel do Francúzska a okolo roku 1891 do Barbizonu. V Giverny sa pohyboval v skupine maliarov, ktoré okolo seba zhromaždil Claude Monet. Ten sa popri Camille Pissarra podieľali na formovaní Radimského výtvarného rukopisu. V Le Goulet neďaleko Vernonu v povodí Seiny maľoval Radimský svoje charakteristické zábery na rieku. Vďaka svojej pracovitosti dosiahol značný úspech nielen umeleckého ale aj ekonomického.

Po vypuknutí I. svetovej vojny bol ako príslušník nepriateľského národa zatknutý a uväznený v Rouene. (Radimský bol záložným dôstojníkom Rakúsko-Uhorskej armády.) Až po zásahu ministerského predsedu Francúzska Georgesa Clemenceau, ktorý vlastnil Radimského obraz a bol jeho obdivovateľom, bol prepustený. Bol mu však skonfiškovaný všetok majetok. Rozčarovaný postojom Francúzska sa v roku 1918 vrátil do vlasti a usadil sa na rodnom statku v Pašinke pri Kolíne, kde žil a maľoval až do svojej smrti v roku 1946, kedy zomrel na zápal pľúc.

Celoživotný vplyv na Radimského tvorbu mal pobyt vo Francúzsku, kde pracoval v skupine popredných francúzskych maliarov. Impresionizmus a vodná hladina s okolím rieky, ktorým zostal verný aj po návrate do Čiech, tak vytvorili dve zásadné rovnobežky jeho tvorby. Zatiaľ čo na obrazoch z pobytu vo Francúzsku je vidieť detailnú prepracovanosť maľby, v neskoršom období je už zreteľná skúsenosť a ľahkosť, s ktorou už doma vytvára svoje obrazy najčastejšie polabskej krajiny. Miestami pastózna štruktúra nanášanej olejovej farby dotvára plastickosť námetu. Namiesto plátna používa Radimský s obľubou lepenku. Svoju pozornosť sústreďuje na pastelové svetlozelené odtiene prírody sprevádzané komplementárnymi variantmi okrov, ktoré kontrastujú s tmavými plochami vodnej hladiny. Tieto časti obrazu sú často vytvorené samotným podkladom, často čiastočne alebo úplne bez pokrytia farbou. Lepenka tak tvorí veľké plochy, ako napríklad oblohu alebo len malé plôšky zakomponované vo vnútri maľby a tie sú v dokonale harmonickom súlade s farebnou kompozíciou. Techniku, ktorú je vidieť na mnohých jeho obrazoch, si osvojil už počas svojho pobytu vo Francúzsku.

V tejto kategórii nie sú žiadne produkty.

Vaše umelecké diela radi zaradíme do našej My gallery ponuky za výhodných podmienok.