Muž z mičinej
Číslo položky: | 2407199273 |
Autor diela: | Laluha Milan |
Názov diela: | Chlap |
Kategória: | Obraz |
Technika: | Olej na plátne |
Štýl: | Kubizmus |
Rozmery: | 55 x 31 |
Rámovanie: | pôvodný rám |
Vznik: | 1965-1970 |
Signatúra: | vľavo hore |
Laluha Milan
Laluha,
Milan
sa narodil,
11. 11. 1930 Tekovských Lužanoch a zomrel 10. 11. 2013 v Bratislave.
Je významný slovenský maliar, grafik a kresliar, významný predstaviteľ neskorej
moderny 2. polovice 20. stor. na Slovensku. V rokoch 1950 – 1955 študoval
na Vysokej škole výtvarných umení u Ľ. Fullu, B. Hoffstädtera, E. Zmetáka
a D. Millyho.
Patrí ku
generácii výtvarných umelcov, ktorí koncom 50. rokov 20. stor. aktívne
vystúpili proti diktátu socialistického realizmu stalinistického typu, ktorý
v súdobom umení na Slovensku dominoval. V roku 1957 sa stal
zakladajúcim členom Skupiny M. Galandu, ktorej členovia sa snažili
o autorský výraz bez násilného vplyvu ideológie. Vo svojej tvorbe
nadviazal na svetové i domáce moderné umenie 1. polovice 20. stor.
Charakteristický štýl jeho diel sa postupne vykryštalizoval v 2. polovici
50. rokov a začiatkom 60. rokov 20. stor. Postupnou redukciou tvaru, vynechaním
detailu, svojskou modeláciou prostredníctvom farebných (aj čiernych) plôch sa
dopracoval až k robustným tvarom, typickým pre jeho diela. Jeho obrazy
v sebe nesú napätie medzi silným abstrahovaním a zobrazovaním konkrétneho
motívu.
Tematicky
v jeho dielach spočiatku dominovali tradičné žánre, napr. zátišie, ľudská
figúra v interiéri, autoportrét a ženský akt (Zátišie s pohárom a
hruškami, 1957; Spiaca, 1966). V neskoršej tvorbe sa trvalým motívom
stala najmä krajina a postava v nej, centrom záujmu
sa stal slovenský vidiek so svojimi typickými ľudovými motívmi – architektúrou
a krojmi. Ženy v krojoch a muži pri poľnohospodárskej práci vo vidieckej
krajine boli pre neho celoživotnými témami. Vo svojich dielach sa snažil
o zachytenie nálady a atmosféry (napr. konkrétny moment dňa). Motív
redukoval na výsek krajiny a postavy – figúra je zväčša zobrazená len ako
detail postavy (napr. polpostava či hlava) namaľovaný z bezprostrednej
blízkosti, v pozadí sa objavuje krajina s chalupami, lúkami a
kopcami. V jeho dielach z 1. polovice 60. rokov 20. stor. sú postavy
ešte definované aj v detailoch tvárí (Večer, 1963), v neskoršej
tvorbe sú zachytené najčastejšie z profilu či dokonca zozadu, napr.
s klobúkom či robustným čepcom.
Esenciu
motívov dokázal zobraziť špecifickým spôsobom prostredníctvom moderných výtvarných
prostriedkov, všetky motívy sú zredukované do znakovej podoby (Z poľa domov,
1970 – 75; Žena s batohom, 1980 – 81). Sú rovnocenné, podané plošne
ako kompozícia tvarov, dôležité je asymetrické usporiadanie, ktoré je dokonale
vyvážené v celkovom pôsobení. Napriek konkrétnemu motívu postavy
v krajine sa jeho diela dostávajú až na hranicu abstraktnej kompozície (Kompozícia
III., 1968; Za dedinou, 1964). V maľbách dominuje ostrá farebnosť,
zredukovaná len na niekoľko farieb. Ide o farby čisté, nanášané ako plné
plochy, postupne rozmývané čiernou, ktorá tvary vymedzuje v kompozícii.
Spočiatku bola prítomná aj žltá farba (Večer, 1964). Neskôr sa farebná škála
ustálila na oranžovej, červenej, zelenej, modrej, bielej a čiernej).
Významnou
súčasťou jeho tvorby bola kresba. Intenzívne sa jej venoval najmä počas 60.
rokov 20. stor., keď masívne
objemy modeloval hutným šrafovaním (technika kresby ceruzou). Tento spôsob
modelácie neskôr preniesol aj do maľby v podobe dominantných čiernych
plôch, ktoré nahradzujú líniu a tieňovanie. V kresbách zo 70. rokov 20.
stor. motívy redukoval do minimalistického znaku a symetrickej kompozície.
Okrem maľby a kresby sa venoval aj drevorezu (koncom 50. rokov 20. stor.),
z ktorého pravdepodobne čerpal inšpiráciu aj na maliarsku tvorbu – napr.
definovanie tvarov kontrastom čiernych a bielych plôch (Muž s vrecom,
1969).
V roku 1972
bol vylúčený zo Slovenského zväzu výtvarných umelcov. Bol nositeľom viacerých
ocenení, napr. Radu Ľ. Štúra II. triedy – za celoživotné mimoriadne zásluhy
o rozvoj umenia a kultúry, osobitne v oblasti umeleckej tvorby.